Mendix Groeit in 2012 Wereldwijd Met 122 Procent

Rotterdam, 23 januari 2013 – Mendix, leverancier van het App Platform voor mobiele- en web bedrijfsapplicaties, heeft in 2012 de omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei overtreft de sterke groei van de application-Platform-as-a-Service (aPaaS) markt zelf en is mede te danken aan de doorbraak van Mendix in de Verenigde Staten.

‘Dit succes onderstreept de innovatieve mogelijkheden en de waarde die het Mendix App Platform biedt aan onze klanten’, aldus Derek Roos, CEO van Mendix. ‘We zijn blij dat we onze wereldwijde groei hebben weten te continueren en zijn verheugd dat, binnen een jaar na het verplaatsen van ons hoofdkantoor van Rotterdam naar Boston, Noord-Amerika onze sterkst verkopende regio is geworden.’

Doorbraakjaar

Het feit dat de Noord-Amerikaanse markt toonaangevend is op het gebied van business innovatie, heeft Derek Roos CEO (33) doen besluiten te verhuizen. De Nederlandse technologie heeft binnen een jaar brede acceptatie verworven in de Verenigde Staten. Mendix is erin geslaagd vele nieuwe klanten aan zich te binden in uiteenlopende sectoren, waaronder verzekeringen, financiële diensten en telecommunicatie. Naast de ontsluiting van de Noord-Amerikaanse markt, is de groei te danken aan een innovatieve product release (versie 4) en een zeer actieve community van gebruikers.

Ernst & Young Emerging Entrepeneur of the Year 2012

Derek Roos ontving in 2012 de Ernst & Young Emerging Entrepeneur of the Year award. Bestuursvoorzitter Pieter Jongstra, van Ernst & Young, prees Roos omdat deze kans heeft gezien een ondernemersdroom te verwezenlijken met een combinatie van technologie, een nieuwe manier van applicatieontwikkeling en het snel inspelen op kansen in de markt.

It’s an App World

Het thema van het jaarlijkse evenement Mendix World was dit jaar It’s an App World, waarbij de laatste trends op het gebied van businessinnovatie en web- en mobiele app-strategieën centraal stonden. De grote belangstelling voor dit evenement, Mendix World in thuishaven Rotterdam werd bezocht door maar liefst 1000 nationale en internationale bezoekers, belooft continuering van de marktacceptatie voor 2013.

De rol van de centrale IT-afdeling verandert ook in 2013 sterk bij bedrijven. Johan den Haan, Chief Technology Officer van Mendix legt uit: ‘In 2012 is 34 procent van de applicaties gemaakt door mensen buiten de IT-afdeling, dit percentage zal alleen maar toenemen in 2013. Naar verwachting wordt in 2013 50 procent van de applicaties ontwikkeld door mensen buiten de IT-afdeling’, aldus den Haan. ‘Andere trends voor 2013 zijn dat applicaties nog meer mobiel worden en dat duurzaamheid en kostenbeheersing een grotere rol gaan spelen in de IT. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat de cloud verder aangejaagd gaat worden.’