Mendix Krijgt Amerikaanse Kapitaalinjectie van 25 Miljoen Dollar

Rotterdam, 23 januari 2014 – Mendix, ontwikkelaar van het gelijknamige bedrijfsapplicatieplatform, ontvangt een investering van 25 miljoen dollar van de Amerikaanse groei-investeerder Battery Ventures en huidige investeerder Prime Ventures. De kapitaalinjectie is bedoeld voor verdere internationale expansie van het succesvolle Rotterdamse bedrijf, productontwikkeling en vergroting van marktaandeel.

Mendix dankt zijn succes aan de groeiende community van enthousiaste ontwikkelaars, klanten en partners die het Mendix App Platform gebruiken om veel sneller bedrijfsapplicaties te ontwikkelen dan met traditionele methoden mogelijk is. Battery Ventures investeert samen met Prime Ventures en HENQ Invest in Mendix vanwege de visie en de rol die het bedrijf heeft bij het vormgeven van de opkomende application-Platform-as a-Service (aPaaS) markt. Deze revolutionaire aanpak is mogelijk dankzij de cloud- en modelgedreven ontwikkelingstechnieken van Mendix, waarmee gebruikers makkelijker en sneller bedrijfsapplicaties kunnen ontwikkelen. Wereldwijd maken honderden enterprises al gebruik van Mendix, waaronder ABN Amro, Dun & Bradstreet, Genzyme, KPN, Liberty Mutual, LV=, Roche, Sprint en TNT.

“Het was meteen duidelijk dat Mendix een uitgelezen kans bood – het juiste team met het juiste product op het juiste moment”, zegt Michael Brown, General Partner bij Battery Ventures. “We zijn erg onder de indruk van de visie en de prestaties van Mendix, naast de sterke groei en de fenomenale klantsuccessen. De markt voor aPaaS is momenteel een open speelveld en wij geloven dat Mendix daarin een dominante positie kan veroveren.”

“Mede door onze snelle groei konden we kiezen voor een vooraanstaand investeringsfonds. We hebben bewust gezocht naar een Amerikaanse partij die ons niet alleen kapitaal, maar ook hulp en ervaring kan bieden bij het versnellen van onze groei en marktleiderschap”, aldus Derek Roos, CEO en medeoprichter van Mendix. “Deze investering van Battery en Prime valideert onze visie en onderstreept ons succes in het transformeren van de snelheid en het gemak waarmee onze klanten innoveren en reageren op verandering.”
Mijlpalen voor Mendix
De kapitaalinjectie volgt op diverse mijlpalen voor Mendix. In 2013 steeg de omzet met 115 procent ten opzichte van 2012, waarmee Mendix ook dit jaar weer een groei van meer dan 100% liet zien. Verder opende Mendix in hetzelfde jaar zowel een nieuw Europees hoofdkantoor in Rotterdam, als een nieuw kantoor in het Verenigd Koninkrijk. Eind 2013 lanceerde het bedrijf een belangrijke nieuwe versie van het platform, Mendix 5 genaamd, dat veel nieuwe mogelijkheden bevat voor de ontwikkeling van multi-device applicaties. Mede hierdoor werd Mendix in januari 2014 opgenomen in het eerste Gartner Magic Quadrant voor Enterprise Application Platform-as-a-Service (aPaaS).

Ervaar Mendix op Mendix World 2014
Enterprise Application Developers, IT-managers en CIO’s die meer te weten willen komen over Mendix, de visie van het bedrijf en het succes van klanten, zijn welkom op Mendix World 2014. Dit is het grootste Mendix community event van het jaar, dat plaatsvindt op 3 en 4 april in de legendarische Cruise Terminal in Rotterdam. Voor meer informatie en registratie, ga naar www.mendixworld.com.